Ücra dergisi 40. sayısının tanıtım metni içine bir de duyuru eklemiş. Görsel şiir ile ilgili olduğu için duramadım. Hem duyurmuş olalım, hem de tuhaf bulduğum bir şeyi de gözünüze yaklaştırayım.
"Bu sayıdan itibaren yeni bir bölüm açtık. Dünya görsel şiirinin yetkin isimlerinin çalışmalarını yayınlayacağız. Üstelik şairler kendi ülkeleri de dahil hiçbir yerde yayınlanmamış çalışmalarıyla Ücra’da yer alacaklar. Bu sayının ilk konuğu dünyada görsel ve dizeli şiirleriyle tanınan Kanadalı şair Derek Beaulieu…"
Görsel şairin yetkin olanı makbul olsa, herhalde Derek Bealieu, Kanada'da oldukça geniş bir çevrede konuşulurdu diye düşündüm bir an. Sözlükten tekrar baktım: "Gerekli olgunluğa erişmiş, olgun, kâmil, mükemmel" anlamına geliyor. Hani Derek'e sorsak, sen "kamil, mükemmel, adult" bir şair misin diye, ne cevap verirdi bilemedim.
Ücra'nın görsel şiir ile ilgili yapacağı bölüm elbette iyidir. Ama bu tür hiyeraşilere, sıfatlara, adlandırmalara takılması bir o kadar da kötüdür. Görsel Şiir gibi deneysel alanlarda, böyle bir yetkinliğe erişme gibi bir şeyin olduğunu zannedenler için vahim sonuçlar doğurabilir. Kanada'da görsel şiirin 1999'da yeniden canlanmaya geçmesindeki büyük emeği bile Derek'i zaten önemli biri yapabilir (Filling Station'daki tartışmalarda "Kanada'da Somut Şiir var mı, oldu mu, bunun için terimimiz bile yok" konularının konuşulması örneğin), ötesi reklam cümlesi gibi olmuş açıkçası. Bunun yanında Paul Dutton, bPNichol, Wershler, Bök gibi isimlerin de yaptıklarını izlemek, her zaman bu minör alan içinde gayet heyecan vericidir.