Dikkat ederseniz, sitenin görünümü ikide bir değişiyor ve oradan oraya deliler gibi birşeyler yapmaya çalışıyorum. Örneğin Sözlük açıldı, fena da gitmiyor. zcb üretmeye devam ediyor (bkz: quanta) ve liman-x'in işleri de sitenin envanterine katıldı. Ama neden bunlar oluyor, neden bir senkronizasyon yok? Bunlara biraz cevap vereyim.
Bu hareket, bu şebeke 5. yılına giriyor. Hertz'i dağıtmayı başarırsam, bu hareketin çıkardığı 3. dergi olacak bu (öncekiler Zinhar, Poetikhars). 5. yılda, devam edip etmemek konusunda çeşitli kararsızlıklarım var. Sırf benim, ahalinin de var. Bugüne kadar gelen işleyişte, bir nevi avangardın kaçınılmaz eğrisine maruz kaldık. Bir yerde tepe yaptık, o da sanıyorum geçen sene dergilerde, başka dergilerde yayınlanan dosyalar sayılabilir. Birçok dergide görsel şiir yayınlandı, deney ve edebiyat konusunda, klişe ve edebiyat konusunda, şiir ve görsellik konusunda. Bu tartışmaların hepsi, buradaki ekibin gayretleri sonucunda, tahrik ettiği bir sürü kuvvetin etkisi ile gelişti. Bu inkar edilemez.
Ama Avangardın Kaçınılmaz Eğrisi, peşimizi bırakamıyor. Hem şair olarak bunca yeni kavram ile üretmeye çalışıyorsunuz, hem de web yöneticisi, editor ya da buna benzer bir sorumluluk sahibi olarak 'ilgiyi' belli bir seviyede tutmaya çalışıyorsunuz. Bugün görsel şiir ve buna bağlı alanlarda üretilmiş her metnin içinde bu sitelere referans veriliyorsa, bu oldukça sevindiricidir. Fakat, yapılan yeterli mi? Yapılanları değerlendirmek, ikinci bir tepe noktası, bir çıta, bir çatı belirlemek, daha da güçleşiyor. Sanıyorum ben de, o tepe noktasını tırmanıp, tırmanmamak konusunda endişeler taşıyorum. Bir kere bu tür durumlarda, eleme, eleştiri, kızgınlık, zaaflar işin içine giriyor. Örneğin Dali'nin Breton ve şürekası tarafından hesaba çekilmesi buna ilginç bir örnek olabilir. Hani o kadar da abartmaya gerek yok, hiçbirimiz ne Dali, ne Breton'uz ama... Yine de bu işler, ikinci katmana doğru geçilmeye başladığında, biraz sarpa sarabiliyor.
Görsel şiir üreten kişilerin, bu aşamada, daha fazla dikkatli ve daha fazla üretken olması gerektiğini düşündüğümden, bazen fazla talepkar olabiliyorum. Örneğin, bu sitede çekilenlerden istediğim sadece "daha fazla yazı" üretmeleri idi. Fakat bu yapılamadı. Bu benim kusurum olduğu kadar, Görsel Şiir'in buyurgan çağrısının baskıcılığı ile de açıklanabilir. Ülkemizde, dilimizde, henüz olmayan birşeyleri 'bulup çıkarmak' için insanın bazen 'burkulup' çalışması gerekiyor. Ama bunlar da çok önemli değil, nitelikli yazısı her editörün beklentisidir.
Görsel şiir sadece bu site midir? Benim çıkardığım dergi midir? Değildir, bu site de, benim çıkardığım dergiler de, enformasyon denizi, matbuat çöllerinde bir yerlere kaybolup da gidebilirler. Ama iddia ne kadar gerçekse, sıkıntı ne kadar fazla ise, oradan çıkış noktaları da o kadar yakına gelecektir. Bakın, son 30 yılda Türk Şiiri içine kapanmıştır. Aşırı yerelleşmiştir, aşırı bayağılaşmıştır. Buna rağmen, hala bu ve bunun gibi hareketler ortaya çıkabilmektedir. Bu önemlidir, çok önemlidir. Bunun önemini kavrayarak iş üretmeye başlasaydık, belki de o heyecan dalgalarının yarattığı helezonlarda yolumuzu kaybetmek zorunda kalmazdık. Olan biraz budur.
Özetlersem, ben web üzerinde bir mecra olarak bu siteleri önemsiyorum. Bunların devam etmesi için herşeyi yapıyorum. Site ikide bir değişiyor çünkü en basitin dışında bir alternatif arıyordum. Fakat olmadı, görünüyor ki, şu haliyle gayet basit, anlaşılır bir site olmakta. Alternatiflerinin hiç bir bu rahatlığı ve hızlılığı sağlamıyor.
Sitede ne yazık ki düzgün blog yazısı göremiyoruz, ben de yazamıyorum fazla. Halbuki, bu mecranın güzelliği, enformasyonla arasındaki ilişkiyi gayet düzgün bir şekilde halledebiliyor olması idi. Bugünün edebiyat/dergi dünyası hakkında yazılarımı da eklersek, net'in hala çok önemli bir mecra olduğunu düşünüyorum. Bu fırsatların farkında olabilmek, görsel şiirin önümüze serdiği imkanları da değerlendirmemizi sağlayabilir.
Benim, bir şair olarak, elimden gelenlerin hepsi bu değil elbet. Ama şu aşamada, işlerin biraz daha hareketlenmesini ve yaygınlaşmasını beklemek ve bunu beklerken de evin önünü düzenlemek iyi olacaktır. Elbette fikriniz, görüşünüz, eleştiriniz varsa, bunları belirtmeniz de işlerin hızlanmasını sağlayabilir.
Görsel Şiir, Türk Şiiri'nin bugüne kadar karşılaştığı en sahici ve önemli eleştirilerden biridir. Ve bize henüz doğru düzgün cevap verilememiştir.